Asfalterer Sirdal på langs

Asfaltsesongen starer i mai. Lukten av asfalt vil spre seg over hele Sirdal. (Foto: Knut Opeide/ STATENS VEGVESEN).

Statens vegvesen har nå klar asfaltoversikten for hele landet. Som tidligere omtalt er det Sirdal som får den eneste lange strekningen med ny asfalt i Vest-Agder i år.

Avisen Agder - lokalavis for Flekkefjord, Kvinesdal, Sirdal, Lund og Sokndal
Avisen Agder A/S

Publisert:

Sist oppdatert: 13.04.2018 kl 21:15

Så snart telen er ute av bakken, skal asfaltarbeiderne ut på veien. Vegvesenet skal legge 2,4 millioner tonn asfalt i år. [11.04.2018]

– I år skal vi legge 2,4 millioner tonn asfalt, sier sjefingeniør Even Sund i Statens vegvesen.
Asfaltplanen for 2018 viser at det ikke blir en eneste meter med ny asfalt i Kvinesdal eller Flekkefjord, men Sirdal får 70 prosent av all asfaltering i Vest-Agder i år.

Arbeidet består for det meste av reasfaltering av lengre strekninger. Enkelte steder omfatter kontraktene forsterkning av fundamentet før nytt dekke legges. Andre steder gjøres stedvis lapping av hull og sprekker, forklarer Sund.

Her finner du oversikt fullstendig oversikt over strekningene som skal asfalteres fordelt på region og fylker.

Det blir bare lappverk på fylkesveien gjennom Austerdalen i Kvinesdal en god stund ennå.

Bruker 2,7 mrd. kr

Kontraktene som er fordelt har en verdi på 2,7 milliarder kroner, fordelt med om lag 0,9 mrd. kr på riksvei og 1,8 mrd. kr på fylkesveinettet.
Det ble i fjor brukt 127 millioner for lite på fylkesveiene i Vest-Agder for å klare å ta igjen forfallet og etterslepet på vedlikehold.

3100 km asfalt

3100 km asfalt tilsvarer strekningen Kristiansand til Kirkenes – som er ca. 2600 km – og tillegg må du legge til strekningen Bergen til Oslo!

Vis hensyn til vegarbeiderne!

Asfaltsesongen varierer ut fra lokale forhold, men starer mange steder i mai og går ut september.

– Vis hensyn til de som jobber på veien. De er der for din skyld, er Vegvesenets oppfordring. Arbeidsfolk langs veiene blir stadig oftere utsatt for ulykker og nestenulykker. Spesielt er trafikkdirigentene utsatt.

Knaben får

Det skal brukes 3,5 millioner til utbedring på fv. 465 fra Kvinlog og oppover. Der skal det gjøres forberedende arbeid som grøfting.
Asfalt er planlagt i 2019. Utover dette er ikke avsatt penger til fylkeveiene i Kvinesdal i 208 eller 2019.
- Det er beklagelig, sier fylkespolitiker Sigmund Oksefjell.

Hadde mulighet til å foreslå mer

Fylkeskommunen gikk med 66,2 millioner i overskudd i 2017 og Oksefjell hadde som de andre fylkespolitikerne i fylkesutvalget denne uken, mulighet til å foreslå å disponere mer av dette til vei.

Representant Randi Øverland (Ap)fremmet forslag om å kutte den tidligere vedtatte reduksjonen på 2,1 millioner kroner innen samferdsel på drift og vedlikehold fylkesveier, men det fikk bare Ap og SV sine stemmer.
Oksefjell gjorde som resten av fylkesutvalget og stemte for fylkesrådmannens innstilling om at 27,9 millioner kroner overføres seksjoner og driftsenheter til bruk i 2018 og at 38,3 millioner kroner av årsresultatet settes av til disposisjonsfond. Av dette fordeles 19,9 mill. kr til pensjonsfond, 5,1 mill. kr til konsesjonskraftfond og 13,3 mill. kr til ordinært disposisjonsfond. Pengene til konsesjonskraftfondet kommer forøvrig i stor grad fra Kvinesdal på grunn av Sira-Kvina sine anlegg i Kvinesdal og Sirdal.

Nils Harald Rennestraum (Ap) fra Kvinesdal stilte spørsmål i fylkesutvalget om det gjøres prioriteringer med tanke på nødvendig oppgradering av fylkesveier etter vinteren. Fylkesordføreren viste til at det i planen for veivedlikehold, ligger et forbehold om at det kan komme endringer i planen dersom det er nødvendig.

Sirdal får mye

I 2017 ble det utlyst 2 asfaltkontrakter over riks- og fylkesveier i Vest-Agder. Totalt volum på disse to kontraktene var 69.400 tonn. I tillegg var det høsten 2016 utlyst en kontrakten i Sirdal med asfaltering i 2017 og 2018. Dette er en kontrakt på ca. 84.000 tonn og gjelder kun fylkesveier.

Asfaltplanen for 2018 viser at det ikke blir en eneste meter med ny asfalt i Kvinesdal eller Flekkefjord, men Sirdal får 70 prosent av all asfaltering i Vest-Agder.

Fylkesvei 468 fra Tonstad via Lunde til Tjørhom og Svartevatn har vært gjennom omfattende oppgradering før asfaltering. Der gikk hele det kommunale tilskuddet på 10 millioner med

FEIRET KONTRAKT: Markering av oppstart av asfaltkontrakten i Sirdal, hvor blant annet representanter fra grunnskolene i kommunen var invitert. Foto: Statens vegvesen

Rigget asfaltverk

Lemminkäinen ble tildelt kontrakten som omhandler asfalteringen i Sirdal. Firmaet rigget asfaltverk på Bjunes, ca. 6 km nord for Tonstad langs fylkesvei 468. Arbeidene startet opp i siste halvdel av juni, mye regn gjorde at fremdriften til tider ble redusert. Dette er årsaken til at det ikke ble utført så mye oppretting på fylkesvei 468 som opprinnelig planlagt. Dette vil bli utført i starten på 2018 sesongen.
I 2017 fikk blant annet Fv 987 Suleskard – Rosskrepp (Aust-Agder gr.) og Fylkesvei 45 i Hunnedalen nytt asfaltdekke.

Skanska asfalt AS fikk kontrakten som omfattet asfaltarbeider i Kristiansand, Vennesla, Songdalen, Søgne og deler av Mandal kommuner.

NCC i Flekkefjord

NCC Industry AS Kontrakten omfattet asfalt arbeid i kommunene fra Marnardal/Mandal og vestover til Flekkefjord. I denne kontrakten inngikk også arbeidene med oppgrusing (bærelag) og asfaltering av tre asfalt-på-grus-prosjekter.
NCC leverte stort sett all massen til denne kontrakten med båt fra sitt anlegg i Rekefjord i Sokndal.

I Mandal sentrum ble hele Fv 201 asfaltert fra rundkjøringen ved Mandal bybru og bort til krysset med Fv 202 – Bankeveien. Her ble også sykkelbanene frest opp og lagt på nytt med rød asfalt.

Pris under landsgjennomsnittet

Det ble i 2017 brukt 71,5 mill kr (inkl. mva) til reasfaltering av fylkesvegnettet i Vest-Agder. Dette inkluderer 1,7 mill kr som er brukt til nytt asfaltdekke på diverse g/s veger. Tilsvarende ble det i 2016 brukt totalt 79,6 mill inkl. mva reasfaltering av fylkesvegnettet.
Prisnivået er fremdeles ganske lavt i Vest-Agder, vi ligger ca. 7,2 % under landsgjennomsnittet når det gjelder prisene for produksjon, transport og utlegging av asfalt.

STOR FORSKJELL I ASFALTPRISER: Agder-fylkene har en kronepris pr. kilometer fast dekke i 2017 som er nesten bare halvparten av hva det koster i Vestfold. Foto: Statens vegvesen

Jevnhet og spor

Ved utgangen av 2010 hadde 55,4 prosent av det asfalterte fylkesveinettet tilfredsstillende standard med tanke på jevnhet, tilsvarende tall ved utgangen av 2017 er 63,6%. (jevnhet bedre eller lik 3,0 mm pr meter)

Ved utgangen av 2010 hadde 86,7 prosent av det asfalterte fylkesveinettet tilfredsstillende standard med tanke på spor, tilsvarende tall ved utgangen av 2017 er 93,5 prosent. (sporverdi bedre enn 18 mm)

Resultatene viser en liten forverring fra 2016 til 2017 når det gjelder sportilstanden og en forbedring når det gjelder jevnhet. Dette skyldes i all hovedsak at man i 2017 var konsentrert mye av dekkelegging på det lavtrafikkerte vegnettet hvor spor ikke er utløsende standard for tiltak.

Oversikt asfaltert lengde

  • 2008:56 km
  • 2009:95 km
  • 2010:123 km
  • 2011:97 km
  • 2012:112 km
  • 2013:86 km
  • 2014:94 km
  • 2015:105 km
  • 2016: 118 km
  • 2017: 107 km

Drenering og forsterkningsarbeider

I 2017 ble det også utført en god del arbeider i forkant på det parsellene hvor det var planlagt dekkelegging. Statens vegvesen ønsker i utgangspunktet å være ett år i forkant med slike arbeider. Reduserte bevilgninger i 2017 og flommen som oppstod i høst har medført noe redusert aktivitet på dette området i året som gikk. Arbeidene har bestått i drenering, fjellrensk og lokal masseutskifting. Totalt et det brukt 15,5 mill inkl. mva til slike arbeider i forkant av asfaltering. Tillegg er det skiftet rekkverk på flere av parsellene som er blitt asfaltert i 2017.

Fra grusvei til asfalt

På posten «fast dekke på grus» har Statens vegvesen brukt 2,5 millioner mer enn budsjettert for 2017.
– Dette var dels for å kompensere for et mindre forbruk på andre fylkesveiprosjekt samt at vi var forespeilt en omsetningen på denne posten i 2018 som var på samme høye nivå som 2017. I tillegg har periodisering medført at ytterligere 3,9 mill har blitt kontert i 2017, opplyser Statens vegvesen i sin årsrapport.

Bærelag, asfalt og rekkverk ble utført på fylkesvei 752 mellom Naglestad og Røyseland i høst. Foto: Statens vegvesen


Når budsjettet for 2018 har blitt redusert fra 15 mill til 5 mill vil det ikke være noen synlig aktivitet på denne programposten i 2018, kun dekke ved inngåtte avtaler eller allerede utført arbeid.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...