ESA-ja rydder veien for Color Line 

EFTA-tilsynet ESA godkjenner regjeringens plan om å utvide støtteordningen for sjøfolk. Dermed fjernes det siste store hinderet for omflagging av Kiel-ferjene. 

Forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund sier han ikke er overrasket over at ESA godkjenner regjeringens planer.

Han er likevel bekymret for hvilke konsekvenser den nye politikken kan få for ferjetrafikken i Norden.

- Vi er meget skuffet over at vi har en regjering som legger til rette for sosial dumping i ferjefarten ut fra Norge til Europa, sier Hansen til NTB.

Utvidelse

Norge har allerede i dag på plass en tilskuddsordning der redere får tilbakebetalt skatt og arbeidsavgiveravgift for sjøfolk.

Det EFTAs overvåkingsorgan ESA nå sier ja til, er et forslag om å utvide støtteordningen til utenlandsferjer som er registrert i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS).

- Det betyr at Norge kan bruke mer penger på å støtte rederienes ansettelser, forklarer ESAs konkurransedirektør Gjermund Mathisen.

Statssekretær Magnus Thue (H) sier Nærings- og fiskeridepartementet nå vil studere ESAs beslutning i detalj og gå i gang med de forberedelsene som trengs for å få regelendringene på plass.

Skreddersøm

Utvidelsen er skreddersydd for at Color Line skal kunne gå videre med planene om å omflagge rederiets to Kiel-ferjer til NIS.

Men den endelige beslutningen er fortsatt ikke tatt, understreker rederiets kommunikasjonssjef Helge Otto Mathisen.

- Nå starter dialogen med de tillitsvalgte og våre ansatte for å sikre en god og ryddig håndtering av den videre prosessen. Det er avgjørende at vi får diskutert saken med de tillitsvalgte før endelig beslutning tas, sier han.

Color Line har tidligere truet med å flagge ut til Danmark hvis ikke konkurransevilkårene i Norge blir bedre.

Vil unngå utflagging

Thue forklarer at de nye reglene er utformet nettopp for å unngå at Color Line flagger ut.

- Hensikten med endringen er å styrke konkurransebetingelsene for utenriksferjer under norsk flagg og hindre at mange flere norske arbeidsplasser settes i fare. Dersom vi ikke gjennomfører denne endringen, blir framtida til Color Line med hovedkontor i Norge usikker, sier han.

Den utvidede støtteordningen har et budsjett på rundt 100 millioner kroner i året. Det gis kun støtte for ansatte som skatter til Norge og er statsborgere i Norge eller andre land i EØS.

Frykter for norske ansatte

Sjømannsforbundets frykt er at Color Line skal si opp norske ansatte og erstatte dem med mannskaper fra EØS-land der lønnsnivået er lavere.

Grunnen er at omflagging til NIS gjør det mulig å ansette utenlandsk mannskap til de lønns- og arbeidsvilkårene som gjelder i mannskapets hjemland. Ifølge Sjømannsforbundet kan nærmere 700 norske arbeidsplasser stå i fare.

I tillegg kan den utvidede støtteordningen tvinge Danmark og Sverige til å komme etter, advarer Hansen.

- Vi tror ikke de øvrige rederiene som konkurrerer om samme passasjerer og gods, vil sitte stille og se på at de blir utkonkurrert fordi ett rederi får operere med mye lavere lønninger for store deler av besetningen, sier forbundslederen.

- Vår bekymring er at dette kan starte et kappløp mot bunnen, sier han.

(©NTB)

Color Fantasy passerer Bastøy på vei sørover til Kiel i Tyskland. Color Lines to Kiel-ferjer Color Fantasy og Color Magic kan nå bli omregistrert til Norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...