Forsøker å stoppe store kutt for buss, ferje og fylkesveier

Fylkespolitiker Randi Øverland (Ap) Foto: SVEIN LØVLAND

Opposisjonsleder Randi Øverland (Ap) i fylkeskommunen i Vest-Agder forsøker å stoppe endringer i inntektssystemet fra staten til fylkeskommunene.

Avisen Agder - lokalavis for Flekkefjord, Kvinesdal, Sirdal, Lund og Sokndal
Avisen Agder A/S

Publisert:

Sist oppdatert: 30.01.2019 kl 12:13

Det nye forslaget til inntektssystem for fylkene innebærer at Agder får store millionkutt sammenlignet med dagens inntekter.

Kraftig buss-kutt

Regjeringens forslag til endringer i inntektssystemet for fylkeskommunene gir et kutt i årlige bevilgninger til buss og bane på 105,5 millioner kroner for Agder. Dette rammer tilbudene i distriktene mest. Endringen i nøkkelen for fylkesvei innebærer at Agder fylkeskommune får en reduksjon i årlige bevilgninger på vel 26 millioner kroner, og nøkkelen for ferjestøtte kan slå ut slik at det blir dårligere ferjetilbud, eller at fylkeskommunen må bla opp mer for å opprettholde tilbudet til Hidra og Andabeløy.

Foreslår å stoppe forslaget

I forbindelse med høring av nytt inntektssystem i fylkesutvalget i Vest-Agder fremmet Arbeiderpartiet forslag om at: «Fylkestinget i Vest-Agder vil understreke at det ikke bør innføres/vedtas nytt inntektssystem på nåværende tidspunkt. Dette fordi det fortsatt ikke er bestemt hvilke oppgaver de nye fylkene skal ha, nye fylkeskommuner er ikke en realitet før 2020 og i tillegg mangler det simuleringer av virkningene, ikke minst gjelder dette hvordan finansieringen vil påvirke bosettingen i distriktene. Forslaget viser at foreslått nytt inntektssystem vil få negative utslag på fylker som har spredt bosetning. Totalvirkningen er ikke tilstrekkelig vurdert.»
– Vi fikk 5 stemmer(Ap og Sp) av 11 stemmer for forslaget vårt i fylkesutvalget. Dette er en viktig sak for Agder med sine mange små byer og tettsteder. Saken skal videre til fylkestinget, opplyser opposisjonsleder Randi Øverland (Ap) til Agder.

Se også: Hidra-sambandet kan få et kraftig kutt både i avganger pr. døgn og åpningstid med det nye forslaget til nasjonale ferjestandarder.

Representanten Tore Askildsen fremmet følgende fellesforslag på vegne av KrF, V, H, FrP, Uavh.:
«Fylkesutvalget slutter seg på nåværende tidspunkt til rådmannens forslag til vedtak, men vil til behandlingen i fylkestinget utarbeide en justert og forsterket uttalelse.
Fylkestinget slutter seg til fylkesrådmannens forslag til høringsuttalelse som beskrevet i saken. Fylkestinget mener at det er spesielt uheldig at nye fordelingskriterier gir store utslag ved omfordeling av ressurser mellom fylkene midt i en omstillingsprosess. Derfor anbefales modell 2 for tapskompensasjon i tillegg til overgangsordningen over fire år.
Fylkestinget forutsetter at de nye oppgavene som tilføres fylkeskommunene blir fullfinansiert.»

Det ble ikke votert over fylkesrådmannens innstilling. Ved alternativ votering mellom fellesforslaget og Aps forslag, fikk fellesforslaget 6 stemmer og ble vedtatt. 5 stemte for Aps forslag (Ap, Sp)

Representant Sigmund Oksefjell (Sp) fra Kvinesdal forklarte at Sp stemte for Ap sitt forslag om høringsuttalelse, men at partiet også vil vurdere et revidert og skjerpet tillegg med utgangspunkt i rådmannens innstilling.

Fylkesutvalgets innstilling

Fylkesutvalget slutter seg altså til rådmannens forslag til vedtak, men vil til behandlingen i fylkestinget utarbeide en justert og forsterket uttalelse.
Fylkesutvalget er enig i uttalelsen om at det er spesielt uheldig at nye fordelingskriterier gir store utslag ved omfordeling av ressurser mellom fylkene midt i en omstillingsprosess. Derfor anbefales modell 2 for tapskompensasjon i tillegg til overgangsordningen over fire år. Fylkespolitikerne forutsetter at de nye oppgavene som tilføres fylkeskommunene blir fullfinansiert.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har sendt ut forslag til nytt inntektssystem for fylkeskommunene.

Tabellen nedenfor viser anslag på fordelingsvirkninger med departementets forslag til ny kostnadsnøkkel. Tabellen viser også anslag på samlede fordelingsvirkninger med de alternative nøklene for buss og bane og fylkesvei. Fordelingsvirkningene er basert på kriteriedata og utgiftsbehov fra inntektssystemet i 2018. Endringer i blant annet kriteriedata, sektorvekter og utgiftsbehov fram mot 2020 innebærer at de endelige fordelingsvirkningene vil avvike fra dagens anslag.

Med departementets nye kostnadsnøkler vil Agder få 133 millioner mindre pr. år eller 441 kroner mindre pr. innbygger, mens Rogaland vil få 69,6 millioner kroner mer (eller 147 kroner pr. innbygger)

Kolonne 2 viser at departementets forslag vil gi 133 millioner kroner mindre til Agder og 69,6 millioner mer til Rogaland. Foto: regjeringen.no

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...