Fremskynder arkeologi-jobb for ny E39

– Kulturminneforvaltningen skal bidra til å effektivisere bruken av offentlige ressurser. Derfor er vi positive til ideen og prosjektet, sier avdelingsdirektør Leidulf Mydland hos Riksantikvaren. Leidulf Mydland kommer forøvrig fra Flekkefjord. Foto: Svein Løvland/ Arkiv

Prøveprosjekt om arkeologi kan gi raskere veiåpning.

Avisen Agder - lokalavis for Flekkefjord, Kvinesdal, Sirdal, Lund og Sokndal
Avisen Agder A/S

Publisert:

Sist oppdatert: 02.02.2019 kl 20:00

Riksantikvaren og Nye Veier starter et prøveprosjekt knyttet til automatisk fredete kulturminner på E39 mellom Lyngdal og Ålgård. Riksantikvaren åpner for at arkeologiske undersøkelser kan skje basert på en vedtatt kommunedelplan for strekningen. Gjennomføringen av prøveprosjektet kan bety at E39 blir tidligere ferdig for trafikanten.

Åpnes tidligere?

For Nye Veier er det en målsetting å få ferdig firefelts motorvei raskere til trafikantene. I dag kan arkeologiske undersøkelser først gjennomføres når reguleringsplanene er vedtatt. Dagens praksis kan bety at start på anleggsarbeidet på dette prosjektet kommer både ett og to år etter at kommunene har vedtatt reguleringsplanene. Prøveprosjektet kan ha betydelige, positive samfunnsøkonomiske konsekvenser hvis veien kan åpnes tidligere.

Starter så fort som mulig

Kulturminneloven åpner for at de nødvendige avklaringer kan gjøres på overordnet plannivå. For veianlegg er det begrensede hjemler og praksis med å bruke denne åpningen.
- Nye Veiers plan er å starte anleggsarbeidet så raskt som mulig etter at reguleringsplanene er vedtatt. Det krever at nye metoder brukes. Vi opplever at samarbeidet mellom veisektoren og kulturminneforvaltningen er godt for å se på disse mulighetene. Nye Veier vet at kulturminneforvaltningen strekker seg langt for effektiv og forutsigbar gjennomføring. Dette prøveprosjektet gir oss muligheten til å faktisk prøve ut om det er mulig å få trafikksikker vei raskere til trafikantene. Tidligere arkeologiske undersøkelser basert på en kommunedelplan gir en samfunnsøkonomisk gevinst, som gir mer vei for skatte- og bompengene, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for plan og samfunnskontakt i Nye Veier.

Graver flere steder enn der veien kommer

Forslaget til kommunedelplan for E39 mellom Lyngdal og Ålgård gir en flere hundre meter korridor. Innenfor denne korridoren skal Nye Veier finne den veilinjen som gir best samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Det kan bety at det blir gjort registeringer og utgravinger på andre steder enn der veien blir liggende.
- Riksantikvaren er opptatt av at utgravingene fortsatt blir begrenset så mye som mulig innenfor den vedtatte kommunedelplanen. Dette er et spennende prosjekt, som er geografisk avgrenset til denne strekningen. Kulturminneforvaltningen skal bidra til å effektivisere bruken av offentlige ressurser. Derfor er vi positive til ideen og prosjektet, sier avdelingsdirektør Leidulf Mydland hos Riksantikvaren.

Registrering og forvaltning av de automatisk fredede kulturminnene på denne strekningen ivaretas av en rekke med instanser. Med i dette prosjektet er Riksantikvaren, Vest - Agder fylkeskommune, Rogaland fylkeskommune, Kulturhistorisk museum og Arkeologisk museum i Stavanger. Hvis planen områder omfatter vann/sjøområder må også Norsk Maritimt museum i Vest - Agder og Stavanger maritime museum i Rogaland involveres.

kilde: Nye Veier

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...