Starter neste uke

SLANK: Illustrasjonene fra Vest Betong AS viser en gangbro med en så slanke konstruksjon at det er mulig å «korte inn» landingspunktet på begge sider med over seks meter i forhold til forprosjektet. Skisse: VEST BETONG AS Foto: AndreKJØP BILDE

Så snart 1. mai-feiringen er over starter pele-dunkingen i Elva.

Avisen Agder - lokalavis for Flekkefjord, Kvinesdal, Sirdal, Lund og Sokndal
Avisen Agder A/S

Publisert:

Sist oppdatert: 26.04.2018 kl 10:43

Alle hus i nærheten av den nye gangbroen fra Tollboden til Felleskjøpet i Flekkefjord, er grundig fotografert og registrert før de to store stålrørene skal dunkes helt ned til fjell ute i Elva.

- Fra 2. mai har hovedentreprenør Vestbetong og underleverandør Seabrokers en rigg som skal sette ned to stålrørspeler på 90 centimeter i diameter. De regner med at jobben skal kunne gjøres fra tirsdag og frem til lørdag. I den perioden blir Elva stengt og det blir en del bråk og rystelser fra dette arbeidet, sier prosjektleder Ove Frøytlog i Flekkefjord kommune til Agder.

Til jul

Prosjektlederen har fortsatt et visst håp om at gangbroen skal kunne stå ferdig til årets julehandel.
- Jeg vet at jeg har lovet dette, men etter at Bybroa ble forsinket med tre måneder, skal jeg kanskje være forsiktig med å love for mye. Entreprenøren er i alle fall innstilt på å gjøre sitt for at broen skal bli ferdig i god tid før jul, så det er fortsatt en viss mulighet for at alt er ferdig før julehandelen, forteller Frøytlog.

Det var Vest Betong AS på Sandnes som i fjor fikk kontrakten på bygging av gangbro over Elva. Budsjettmessig hadde hele prosjektet et totalbudsjett på 29 millioner kroner, men det ble antatt at det er mulig å ta kostnadene ned til om lag 25 millioner kroner inkludert moms.

Landkar

Arbeidet med landkar på begge sider av Elva starter også opp neste uke.
- Det skal også produseres tre bjelker som skal ligge på fundamentene og være underlaget for brodekket som kommer som tre ferdige elementer. Disse blir produsert i Stavanger og heises på plass fra båt så snart det er klart for dette, forklarer Frøytlog.

- Det er samme folkene som bygger landkarene som forskaler broelementene i Stavanger. Jeg tror jobben kommer til å gå raskt og greit, men det tar tid med bygging av landgang, nedgang, tilpasninger og rekkverk. Det blir lys i rekkverket helt fra starten av landkarene på begge sider. Vi har oppgradert dette med belysning litt slik at dette blir i syrefast børstet stål.

Riggplass

Frøytlog opplyser at entreprenøren får bruke hele portrommet og store deler av kaia til Felleskjøpet som riggplass.
- Vi får avklart ganske snart hvor mange parkeringsplasser og hvor mye av området ved Tollboden som skal brukes til riggområde. Det skal bores ned noen stålkjerne-peler inne på land ved Tollboden, ellers håper vi at næringsaktiviteten der skal kunne drives nesten som normalt i sommer, sier Frøytlog.

- Småbåttrafikken vil som sagt bli hindret fra tirsdag til lørdag i neste uke. Etter dette skal båttrafikken kunne gå som normalt frem til stålbjelkene skal heises på plass. Det vil også bli en kort periode med stans når betongelementene skal løftes på plass. Stålrørspelene vil bli merket med lys så snart disse er satt ned, slik at de skal være godt synlige.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...