Villig til å kjøpe seg frem i køen

Foto: Arkiv/illustrasjonsfoto

Fylkesrådmannen og samferdselssjefen i Vest-Agder er villige til å kjøpe seg frem i investeringskøen til Jernbanedirektoratet.

Avisen Agder - lokalavis for Flekkefjord, Kvinesdal, Sirdal, Lund og Sokndal
Avisen Agder A/S

Publisert:

Bane NOR opplyste i januar at Jernbanedirektotatet bekrefter at der det er lokal delfinansiering, så er det gode sjanser for å rykke oppover i investeringskøen.

Forvaltningsleder Jens Gunnar Mersland og en planlegger fra Bane Nor forklarte til samferdselsutvalget i Vest-Agder at planene er klar for utbedring av Audnedal stasjon med ny mellomplattform på 220 meter og ny overgangsbro på Nodeland stasjon med heishus.
Tiltakene på Audnedal koster 13,5 millioner kroner, og på Nodeland er det snakk om i overkant av 25 millioner.
- Vi håper på tilskudd fra kommunene og fylkeskommunen. Jernbanedirektotatet bekrefter at der det er lokal delfinansiering, så er det gode sjanser for å rykke oppover i køen, forklarte Mersland.

Samferdselssjef Vidar Ose i Vest-Agder fylkeskommune foreslår nå at fylkespolitikerne skal vedta at : Vest-Agder fylkeskommune vil, sammen med Audnedal og Songdalen kommuner, ta initiativ overfor Bane NOR for å avtale nærmere finansielle bidrag til realisering av tiltak på Audnedal og Nodeland stasjoner.

Dette kommer frem i en sak om høring av jernbanesektorens handlingsprogram som fylkespolitikerne snart skal ta stilling til. Ose foreslår også at følgende høringspunkter blir tatt med:

  • Vest-Agder fylkeskommune beklager at budsjettrammene til jernbaneformål de første årene ikke følger opp vedtatt NTP.
  • Fylkeskommunen mener NTP- rammene må følges opp gjennom årlige bevilgninger til Jernbanedirektoratet og Bane NOR.
  • Vest-Agder fylkeskommune mener det er beklagelig at det allerede nå stilles spørsmål til tidsplan, gjennomføring og kostnader på investeringsprosjektene for jernbane i NTP. Fylkeskommunen støtter handlingsprogrammets høye prioritering av Intercity IC Vestfoldbanen.
  • Fylkeskommunen forutsetter helhetlig utbygging av dobbeltspor på hele strekningen til påkobling i Grenland, i samsvar med planer om sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. En slik ferdigstillelse av IC-utbyggingen på strekningen må forseres og tidfestes i Jernbanedirektoratets handlingsprogram.
  • Vest-Agder fylkeskommune merker seg at Grenlandsbanen er innarbeidet med midler som forutsatt i NTP. Dette må følges opp med planbestilling hos Bane NOR slik at dette gjennomføres som forutsatt i NTP-perioden.
  • Vest-Agder fylkeskommune mener Jernbanedirektoratet snarest må starte arbeidet med en fjerntogstrategi for korridor 3: Oslo Kristiansand–Stavanger.
  • Vest-Agder fylkeskommune mener godsstrategien i NTP må følges opp i handlingsprogrammet:
  • Forlengelse/bygging av et tilstrekkelig antall kryssingsspor vest for Kristiansand må gjennomføres så tidlig som mulig i perioden.
  • Fylkeskommunen er tilfreds med at forbedret kontaktledningsnett Sira–Krossen skal stå ferdig 2021.
  • Kontaktledningsnettet på strekningen Nordagutu–Nelaug må innarbeides i NTP-perioden da anleggets levetid utgår i 2025.

Se også: Bare smuler til Sørlandsbanen

Tilbudsforbedringer som Jernbanedirektoratet foreslår på Sørlandsbanen.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...